doradztwo edukacyjno-zawodowe

postaw na przyszłość

Jak zawodowo doradzać w gimnazjach?

Case study: Sochaczew

Nacisk kładziemy na praktyczne działania, zastanawiamy się, jak wypracowane podczas warsztatów pomysły wprowadzić w życie – tak o szkoleniu „Doradztwo zawodowe – od diagnozy do ewaluacji – praktyczne wsparcie kadry szkół gimnazjalnych” mówi jedna z trenerek. I rzeczywiście, 7-8 maja w Sochaczewie podczas warsztatów z nauczycielami, co chwila padało pytanie: Co jest potrzebne, by wprowadzić to w szkole od jutra? Kadra gimnazjów: nauczyciele–wychowawcy, nauczyciele przedmiotów ogólnokształcących oraz szkolni pedagodzy wspólnie zastanawiali się, jakie działania z zakresu doradztwa zawodowego może podjąć wychowawca, jakie nauczyciel przedmiotu, jakie doradca zawodowy w szkole, a jakie rodzic.

Podczas warsztatów wielokrotnie podkreślano, jak ważne są rozmowy i obserwacje, bo dzięki nim można rozpoznać zainteresowania ucznia i odpowiednio go ukierunkować. Omawiano konkretne sytuacje. Przykładowo, grupa nauczycieli zastawiała się, po czym poznać, czy uczeń ma zdolności techniczne. Czy po tym, że namiętnie rozkręca sprzęt szkolny, z uwagą bada długość rolki papieru toaletowego czy też zawsze zgłasza się do obsługi sprzętu nagłaśniającego i innych urządzeń multimedialnych?

Ćwiczenia czynią mistrza

Prowadząca warsztaty podawała przykłady ćwiczeń, które można przeprowadzić z uczniami, by rozpoznać ich zainteresowania. Można np. poprosić ich, by zapisali na kartkach czynności, które naprawdę lubią robić, co faktycznie sprawia im przyjemność. – Zainteresowania przekładają się na umiejętności i cechy – tłumaczyła prowadząca i dodała. – Przykładowo, jeśli ktoś lubi sport, to lubi wyzwania, rywalizację, jest osobą odpowiedzialną, ambitną, wytrwałą i systematyczną. Do wykrytych w ten sposób cech, należy dopasować zawód.

Podobne ćwiczenia, karty pracy, scenariusze zajęć i wiele innych przydatnych narzędzi do wykorzystania w szkołach znalazły się w pakiecie materiałów rozdawanych wszystkim uczestnikom szkolenia.

Prowadzące warsztaty trenerki przypominały, jak ważne jest dobre planowanie działań z zakresu doradztwa zawodowego – określanie zadań, terminów i osób odpowiedzialnych za ich wykonanie, i to najlepiej na początku roku szkolnego. Tak, by doradztwo zawodowe nie umknęło w natłoku innych zadań. – Dobrze prowadzone doradztwo zawodowe to 99 proc. sukcesu ucznia w dalszym życiu – przekonywały trenerki.

Kolejne spotkania

W szkoleniu w Sochaczewie uczestniczyło ponad 30 osób. Byli to dyrektorzy i nauczyciele ze szkół w Sochaczewie, Żyrardowie, Rybnie, Wymysłowie, Nowej Suchej, Kozłowie Szlacheckim, Szymanowie i Młodzieżynie. Zapytani na koniec, czy poleciliby to szkolenie kolegom, zgodnym chórem odpowiedzieli: „Oczywiście, że tak!”

Szkolenia „Doradztwo zawodowe – od diagnozy do ewaluacji – praktyczne wsparcie kadry szkół gimnazjalnych” prowadzone są w miastach wojewódzkich i powiatowych. Mogą w nim uczestniczyć przedstawiciele kadry gimnazjów: dyrektor lub wicedyrektor, doradca zawodowy lub osoba pełniąca funkcję doradcy np. pedagog szkolny) oraz nauczyciel-wychowawca.

Najbliższe planowane terminy szkoleń w województwie mazowieckim:
MAJ: 21-22.05.2015 – Ostrów Mazowiecka, Garwolin; 25-26.05.2015 – Warszawa, Żyrardów; 26-27.05.2015 – Płock; 28-29.05.2015 – Wyszków, Sokołów, Wołomin, Sokołów Podlaski.
CZERWIEC: 01-02.06.2015 – Ostrołęka, Siedlce, Warszawa; 02-03.06.2015 – Przasnysz, Mława; 08-09.06.2015 – Radom, Legionowo, Pułtusk; 18-19.06.2015 – Kozienice; 22-23.06.2015 – Płock; 29-30.06.2015 – Żyrardów.
LIPIEC: 02-03.07.2015 – Płońsk; 06-07.07.2015 – Przasnysz; 09-10.07.2015 – Warszawa; 13-14.07.2015 – Radom; 13-14.07.2015 – Garwolin; 16-17.07.2015 – Wyszków; 20-21.07.2015 – Sierpc; 23-24.07.2015 – Siedlce, 29-30.07.2015 – Ostrołęka.

Aby wziąć udział w szkoleniu należy wypełnić formularz zgłoszeniowy placówki dostępny na stronie głównejprojektu, wybierając przy tym miejsce i termin szkolenia.

Magdalena Pater