Od kilku miesięcy w całej Polsce trwają spotkania w ramach cyklu „Możliwości i korzyści wynikające ze współpracy pracodawców ze szkołami zawodowymi – dziś i jutro”. To część ogłoszonego przez MEN Roku Szkoły Zawodowców i projektu „Edukacja dla Pracy”.
Jedno z takich spotkań odbyło się 24 kwietnia w Warszawie z udziałem przedstawicieli Ministerstwa Edukacji Narodowej, związków pracodawców oraz samych szkół. W obliczu wzrastającego zainteresowania szkolnictwem zawodowym – bo 1 września 2014 r. 54,65% wszystkich uczniów zdecydowało się na zasadnicze szkoły zawodowej i technika – o zacieśnianiu takiej współpracy trzeba rozmawiać.
Pracownicy Departamentu Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego MEN Emilia Maciejewska i Piotr Bartosiak opowiedzieli o ważnych z punktu widzenia przedsiębiorcy zmianach w systemie kształcenia zawodowego i egzaminowania uczniów. Zainspirowali uczestników rynku edukacji i pracy do angażowania się we wspólne projekty. Takim działaniom sprzyjają fundusze europejskie, które będą do przekazania w perspektywie 2014-2020, najwięcej w Regionalnych Programach Operacyjnych.
Okazuje się, że pracodawcy mają spory wpływ na rozwój szkolnictwa zawodowego. Mogą opiniować programy nauczania, dzielić się swoimi materiałami do nauki zawodu. System daje także możliwość zatrudniania się pracowników przedsiębiorstw w szkole. Co ważne, pracodawcy mają wpływ na kształt listy klasyfikacji zawodów – w ostatnim roku właśnie z ich inicjatywy w zestawieniu znalazły się trzy nowe zawody.
Często oceniając stan szkolnictwa zawodowego wskazuje się na brak umiejętności miękkich absolwentów. Dyskusja panelowa na temat „Szkoła dla pracodawców – pracodawcy dla szkoły – dobre praktyki, wyzwania i obustronne korzyści” wykazała, że szkoły, bardzo często dzięki wsparciu pracodawców, oswajają swoich uczniów z rynkiem pracy. Przeprowadzają konkursy na innowacyjne projekty, wysyłają młodzież do przedsiębiorcy na specjalistyczne szkolenia czy też organizują zagraniczne staże, np. w ramach programu Erasmus +.
Pracodawcy są kluczowymi partnerami szkół zawodowych. Co więcej, mają wpływ na kształtowanie jej pozytywnego wizerunku oraz podnoszenie jakości i atrakcyjności szkolnictwa zawodowego. Tegoroczni gimnazjaliści, którzy właśnie są w trakcie zdawania egzaminów gimnazjalnych, a także ich rodzice, będą mogli się o tym przekonać już wkrótce.